30 december, 2008

Lingonlimpa

Jag älskar att baka mitt egna bröd. Denna julen provade jag på att göra en lingonlimpa ur kokboken "hela Sveriges husman" och det var helt underbart! faktiskt det godaste brödet jag bakat hittills. Väldigt saftigt och gott i smaken. Lingonsylten gör susen.

1 bröd
Du behöver:
1,5 dl havregryn
2 dl rågsikt
2 dl grahamsmjöl
1 dl vetegroddar
0,5 dl majsmjöl
0,5 dl krossade linfrön
1 tsk salt
1,5 tsk bikarbonat
4 dl filmjölk
0,5 dl sirap
1,5 dl lingonsylt

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en avlång brödform. Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke. Rör ner fil, sirap, sylt och blanda till en deg. Häll degen i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min. Pensla brödet med ljummet vatten när du tar ut det, stjälp upp på ett galler och låt svalna.

Inga kommentarer: