18 juni, 2009

Middag: Ostdoftande vallmomuffins


För några dagar sen provade jag att göra matmuffins ut boken ”Mera maffiga muffins”. Några små ändringar har jag gjort i receptet. Muffinsen var väldigt goda och mäktiga. Minst lika goda var dem dagen efter. Kan varmt rekommendera dessa!

9 st stora muffins
Du behöver:
4 dl durumvete
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk havssalt
2 ägg
1 dl olivolja
2 dl mjölk
1 burk kesella (lätt)
50 g riven lagrad ost
Smör till stekning
1 stor gul lök
50 g vallmofrön
100 g hackade hasselnötter
Svartpeppar

Gör såhär:
Blanda mjöl, bakpulver och havssalt i en skål.
Vispa äggen pösigt i en annan skål. Rör sedan ner olja, mjölk, kesella och ost i äggsmeten.
Fräs den hackade löken i smöret och rör därefter ner vallmofrön, nötter och svartpeppar i stekpannan. Rör ner lökblandningen i äggsmeten.
Rör sedan försiktigt ner allt i mjölblandningen.
Skeda upp i stora muffinsformar och grädda i 200 grader, ca 20 minuter.

Jag serverade matmuffinsen till en chorizoröra (chorizo, rökt skinka, gul lök) som jag fräst upp på en stekpanna. Samt till det även en sallad och vitlökssås.

1 kommentar:

Emilies Skafferi sa...

Den är väldigt god. Så passa på att smaka, tycker jag.

Muffinsen ser jättesmarriga ut. Ska jag nog ta och ta efter någon dag.

Hoppas at du får en trevlig midsommar!